petek, 2. oktober 2009

Slike z razstave


TABLEAUX D'UNE EXPOSITION

(SLIKE Z RAZSTAVE)

pesnitev po Modestu Petroviču Musorgskem

UVOD
Slike z razstave je Modest Petrovič Musorgski dovršil leta 1874 in jo posvetil preminulemu prijatelju, slikarju Viktorju Hartmannu, s katerim sta se spoznala leta 1870, že tri leta pozneje pa je Hartmann pri samo 39 letih umrl zaradi razpočene anevrizme. Njegova smrt je mnoge ruske ljubitelje umetnosti močno prizadela in v Sankt Petersburgu so organizirali posthumno razstavo več kot 400 njegovih del, od katerih jih je iz svoje lastne zbirke za rasztavo precej posodil tudi sam Musorgski.
Prav ta razstava je skupaj s spominom na prezgodaj umrlega prijatelja Musorgskega navdihnila, da je v pičlih treh tednih skomponiral 10-stavčno suito za solo klavir. Dandanes je zelo priljubljena predvsem zaradi Ravelove barvite orkestracije iz leta 1922, v kateri jo takorekoč vedno izvajajo, le malokdo pa ve, da je bil istega leta 1922 slovenski violinist in dirigent Leo Funtek prvi, ki je suito orkestriral v celoti (Ravel je izpustil eno Promenado). Suita še dandanašnji velja za izziv vsakemu koncertnemu pianistu, je pa med njimi postala priljubljena šele potem, ko je Ravelova orkestracija dosegla svoj silen uspeh.
Ker je glasba izjemno sugestivna in barvita, sem se odločil, da sledim zgledu Musorgskega, se tudi sam sprehodim po razstavi in jo "prepišem v verze". Kako – če sploh – mi je to uspelo, pa presodita sama, draga bralka, dragi bralec. Naj pripomnim, da bo delo še mnogo lažje, če imata ob branju verzov v ušesih vsaj daljen odmev Modestovih not ... ;-)


I. PROMENADA

Od slike pa do slike pot me vodi

in vsako radovedno si ogledam,

ko platno kritično oko presodi,

prepuščam vtise rimanim besedam.


II. GNOM

Zlovešči škrat naenkrat se prikaže –

kar skočil iz podzemne je votline!

V zlobi svoji krade, ubija, laže,

povzroča le solzé in bolečine!

Čeprav le slika, s strahom me navdaja

hudobec, ki v nočeh ne da mi spati

in sanjam, da krvava sled ostaja

za njim, ki umóril je še lastno mati …


III. PROMENADA

Odšel je škrat. In nova slika kaže

na steni vsa ponosna se pred mano.

Ker videl že premnoge sem pejsaže,

naenkrat melodijo zaigrano

zaslišim: kot iz davnih, davnih časov

zvenenje čujem oddaljènih glásov –

G-F-Bb-c-f-d-c-f-d-Bb-c-G-F …


IV. STARI GRAD

Pred gradom trubadur samotni poje,

zidovje le mogočno ga posluša,

prenaša v pesem žalost, solze svoje,

mu ranjena osamljena je duša …

Nekoč mogočen grad – zdaj ruševina

le stežka še kljubuje zobu časa.

Pod senco klone davnega spomina –

in več ne čuješ pevčevega glása …


V. PROMENADA

Od slike pa do slike pot me vodi,

odpravim do naslednje se podobe.

V prijetni domišljija je zablodi,

dopušča vsakršne mi prispodobe …


VI. TUILERIES

Prelep je dan, na nebu sonce vroče

pripeka na vrtove razcvetene.

Potoček skozi travnike cvetoče

brzi, napaja jase vse zelene.

Otroške igre smeh zdaj zazveni,

zasliši petje se razposajeno

in kar nenadoma se mi zazdi,

da našel sem vso srečo izgubljeno …


VII. BYDŁO

Težak je voz, počasi se vrtijo

kolesa črna po ledeni poti.

Kopita zemljo kopljejo, škropijo,

nevihte grom vprege te ne zmoti …

Vse trese se od težkega koraka

in voz počasi se odpelje mimo.

Usoda išče tistega junaka,

ki bi spopadel se z ledeno zimo …


VIII. PROMENADA

Od slike pa do slike se sprehajam,

zamišljen posedim, si odpočijem,

potem pa po razstavi spet pohajam

in v vsaki sliki novo čud odkrijem …


IX. BALET NEIZVALJENIH PIŠČET

Začivkalo 'spod jajčne je lupine,

v njej pišče čuti že svetlobo dneva.

Še malo, pa na prosto se prerine

in loti čivkajočega se speva.


X. SAMUEL GOLDENBERG IN SCHMUŸLE

Dva Žida – eden reven, en bogat,

prepirata se zaradi zaklada,

en časa je, drugi življenja tat,*

nad enim drugi nikdar ne prevlada.

Kaj bolje je – preveč imeti ali pač premalo?

Denar hudič je – níkdar z njim ni prav,

le komu kdaj preveč ga je ostalo?

Če manj imaš ga, v glavi bolj si zdrav!


XI. LIMOGES – TRŽNICA

Živahna tržnica na tejle sliki

spominja me na pravcato mravljišče!

Povsod odzvanjajo trgovcev kriki,

tu najde vsak, karkoli pač že išče.

Tam spričkale so štiri se babure,

katera lepšo glavo bo solate

domov odnesla, a do hude ure

ne bo prišlo, ker so možje copate!


XII. KATAKOMBE

Po teh hodnikih se šepet razlega

premnogih, ki trobenta zaklicala

poslednje jim slovo je. Več nadlega

nobena jim v življenju ni ostala.

Zdaj spijo večni spanec, ne prekine

nihče ga več in nič in vsak še človek

pridruži se jim, ko še sam premine …


XIII. CUM MORTUIS IN LINGUA MORTUA

Strašljivo v poltemì žari lobanja,

le kdo je bil, ki šel je v večno tèmo?

Pogrebni zvon odzvanja še, odzvanja,

na zadnjo pot, ki vsi po njej še grèmo …

V jeziku mrtvem z mrtvimi porečem

le tisto, kar od nékdaj je očitno –

o, Smrt, vem, da nikoli ti ne utečem,

če kaj, je to edino neizpodbitno …


XIV. KOČA NA KURJIH NOGAH – JAGA BABA

Hudobna coprnica v tejle hiši

prebiva in počenja grdobije,

vsa družba so ji pajki, žabe in miši,

vsiljivce vse na pragu že pobije.

Z veseljem zlobnim v kotel duše nese –

posebej še otroške so ji drage –

če pot te mimo koče té prinese,

le pazi se, le pazi babe jage!


XV. VELIKA KIJEVSKA VRATA

Obok o veličastni, daj, odpri mi

široke, težke duri na stežaj,

da trudnemu se níkdar ne zgodi mi,

da bi pred njimi tuhtal: "O, zakaj?"

Odpró se zdaj široke, težke duri

in skoznje stopam v polzavestnem snu,

da danes, jutri in ob zadnji uri

močan, ponosen bom in brez strahu!



[*] cf. F. Prešeren – Zabavljivi napisi, Préd pevcu, pôtlej homeopátu

1 komentar:

Anonimni pravi ...

Dober zacetek